Brandstoftank (lekken)

Een lekkende brandstoftank is levensgevaarlijk. Een aantal tips om een lekkende tank te repareren. 

Er zijn verschillend soorten lekkages:

  • relatief kleine gaatjes (minder dan 1 mm)

  • grotere gaten (vanaf 1 mm)

Bij kleine gaatjes:

Voor beide geldt dat de tank eerst moet worden uitgebouwd. Dat kan helaas niet anders. Dus eerst de tank leegmaken en alle slangen loskopppelen. Vervolgens moeten we de tank schoonmaken en ontroesten zowel de binnen- als de buitenzijde.

Het schoonmaken doen we door alle aftapopeningen dicht te maken en de tank vervolgens te vullen met een hoeveelheid warm water en wat afwasmiddel. De tank af en toe goed schudden en in totaal circa 1 uur laten staan. Nu tappen we het spoelwater af (let op: chemisch afval).

De volgende stap is het spoelen met een alkalische motorreiniger. Doe circa 1/2 tot 1 liter van dit product in de tank en herhaal de hierboven beschreven spoelprocedure. We verwijderen hiermee de laatste resten brandstof en en vettigheid.

Nu volgt nogmaals een spoeling met veel koud water afgesloten door een spoeling met lauwwarm water.

Nu volgt het ontroesten met een roestoplosser. Voor deze behandeling moet de tank nog enigszins vochtig zijn. Na het spoelen hoeft de tank dus niet ter drogen. Alle openingen moeten wederom worden afgesloten. Nu vullen we de tank met een hoeveelheid van de roestoplosser. Voor een motorfietstank is circa 1/4 liter voldoende. Voor een gemiddelde tank van een auto is circa 1 liter benodigd. 

Goedkoper is de volgende werkwijze: de tank kan worden gevuld met  schroefjes en scherpe steentjes. De tank vervolgens goed omhullen met met zacht materiaal en ........  een uurtje in een wasdroger laten draaien. Daarna de schroefjes en steentjes uit de tank verwijderen (evt. met een magneet) en met een compressor goed uitblazen.

De tank is nu gereed en kan nu met een speciale coating worden behandeld. De werkwijze is als volgt:

Schud en draai de tank nu zodanig dat alle inwendige delen volledig door een laagje van het product worden bedekt. Daarna kan het resterende product worden afgetapt en weer opvangen. Het product moet nu minimaal 24 uur en maximaal 5 dagen bij kamertemperatuur inwerken.

Bij grotere gaten:

Grotere gaten in de brandstoftank kunnen worden gedicht d.m.v. laswerk. We behandelen deze werkwijze niet omdat deze vanwege explosiegevaar behoorlijk risicovol is. Beter is het om een speciale benzinebestendige plamuur te gebruiken. Via de pagina 'contact' is het mogelijk om verkoopadressen op te vragen.

(terug)