Ontroesten

 

Momenteel wordt er hard gewerkt aan het ontroesten van het frame en het plaatwerk. 

Inmiddels hebben we een oplossing gevonden om het gat in het achterspatbord te dichten 
(zie afbeelding). 

Na het frame eerst te hebben ontvet is de roestplek met een flex uit het spatbord gesneden. Vervolgens is m.b.v. een polyester-set het gat gedicht:

achterspatbord (buitenzijde) achterspatbord (binnenzijde) achterspatbord (detail)

De komende week gaan we aan de slag om de binnenzijde van het spatbord in de tectyl te spuiten. De buitenzijde van het spatbord gaan we plamuren met een speciale metaalplamuur, dan schuren en daarna in de grondverf (zinkspray) spuiten.

Het frame

De achterzijde van het frame was door de ouderdom behoorlijk aangetast: het achterstuk was compleet weggeroest. Vervelend, want op dit deel rust het achterspatbord en de buddyseat. 
Als oplossing hebben we een nieuw stuk plaatwerk gemaakt en dit op het bestaande frame gelast:

het frame met het ontbrekende achterstuk detail van het nieuwe plaatwerk
het nieuwe plaatwerk
het plaatwerk op maat maken het nieuwe plaatwerk 'lassen

Ontroesten van de benzinetank

 We zijn begonnen met de gehele tank aan de buitenzijde roestvrij te maken. Maar..... ook aan de binnenzijde moet de tank worden ontroest. Er zijn vele middelen (vaak dure) in de handel maar wij hebben een oude truc toegepast. We hebben de tank gevuld met schroefjes en scherpe steentjes. De tank vervolgens goed omhuld met zacht materiaal en ........ toen een uurtje in een wasdroger laten draaien.

De tank is nu aan de binnenzijde voor 90% roestvrij. Als voorlopig laatste hebben we tijdens het schuren gemerkt dat er in de benzinetank enkele flinke gaten zitten. Om de gaten aan de onderzijde te dichten gaan de we tank behandelen met een speciale benzinebestendige kit / plamuur.
Als dit gebeurt is gaan we de tank aan de binnenzijde behandelen met een speciale coating.

Afdekscherm

Het afdekscherm van de stuurkolom was ernstig toegetakeld. Een onverlaat heeft er een stuk uitgeknipt, waarschijnlijk met een nijptang. Vermoedelijk met als doel om ruimte te creŽren voor de gecombineerde licht- en aan en uit schakelaar.


het afdekscherm met rechtsboven de reparatie van het ontbrekende deel

Aan ons de taak om dit te herstellen. Vanwege de ingewikkelde vormgeving van het afdekscherm hebben we gekozen om het afdekscherm te herstellen met polyester. Dit materiaal laat zich vrij gemakkelijk in de meest vreemde vormen buigen.

 
een detail van de reparatie

De volgende stap is om het geheel mooi te plamuren met een speciale metaalplamuur met de hechtingseigenschappen op zowel polyester als metaal.

(volgende pagina)