Bromromantiek krijgt een nummer

 

Brommers, scooters en snorfietsen krijgen vanaf 1 september een kenteken, net als auto's en motoren. Oldtimer-verzamelaars zien de ontwikkeling met zorg tegemoet.

Er verschijnt een stukje romantiek. Op een oldtimersbeurs een oud brommertje kopen, verzekeren en meteen rijden, dat is afgelopen. Je moet immers het kenteken op naam zetten en dat kan niet op een beurs.

Wout Meppelink van het tijdschrift Bromfiets, dat zich al bijna tien jaar opwerrpt, als belangenbehartiger voor de bromfietsliefhebber, maakt zich zorgen. Ik kan leven met die kentekenregeling, die zat er immers al jaren aan te komen. Van een anti-brommerstemming bij de Rijksdienst van Wegverkeer heb ik ook niet gemerkt. De dienst stelt zich, binnen de wettelijke marges, zelfs heel soepel op. Maar de hobby wordt wel formeler en als je een flinke collectie hebt, word je op hoge kosten gejaagd als je met al je bromfietsen wilt kunnen rijden. Bovendien zal een brommer zonder kenteken moeilijker te verkopen zijn.

Bromjongeren
De nieuwe wetgeving rond het kentekenbewijs voor brom- en snorfietsen is tot stand gekomen na jarenlang en soms moeizaam overleg tussen politiek, handel en RDW. Een kentekenbewijs moet het achterhalen van verkeerszondaars gemakkelijker maken en de verkoop van gestolen brommers bemoeilijken. De politie zou overlast van hangende bromjongeren sneller kunnen aanpakken doordat eigenaren via het kenteken te achterhalen zijn. Het kenteken van alle brommers in Nederland is een immense operatie. Volgens de RDW zijn er ronde de 680.000 in gebruik, afgaande op het aantal bromfietsverzekeringen. Daarnaast gaat de Rijksdienst uit van ongeveer 120.000 niet meer in gebruik zijnde bromfietsen. Dat aantal lijkt verzamelaar Ad van den Nieuwenhuizen, ook beroepshalve in de tweewielerbranche actief, zwaar onderschat. Het zijn er zeker een miljoen. Veel staan er bij liefhebbers, maar vergeet ook al die brommers niet die in de schuur zijn achtergebleven omdat ze niet meer worden gebruikt. Zouden al die eigenaren besluiten een kenteken aan te vragen, heeft de RDW een gigantisch probleem. Het zal niet gebeuren, maar toch......

Afstoten
Hoewel er momenteel vooral via internet enorm veel klassieke en semi-klassieke bromfietsen worden aangeboden, heeft handelaar Jeroen van Rijckevorsel, bekend van Den Oldtimer in Nijnsel, nog niet gemerkt dat er op grote schaal brommers worden afgestoten. Nee, van verzamelaars die gaan inkrimpen heb ik nog niets gemerkt. Toch ben ik niet blij met het kenteken, de hobby wordt er minder toegankelijk door. Gelukkig blijven bijzondere dingen altijd geld waard, kenteken of niet. Maar wil je met een klassieker de weg op.raad ik aan he m te laten schouwen. Vanaf november 2006 is de soepele overgangsregeling voorbij en kom je voor een kenteken bij de RDW terecht. Zo'n kentekenkeuring is niet alleen streng, je bent ook veel meer geld kwijt!

Bron: Stentor 18 juni, auteur: Gert te Lintelo

(terug)